اهمیت وجود ماشین آلات در کشاورزی

یاهميت ماشین آلات در کشاورزی

در ابتدا تمام محصولات كشاورزي به منظور تأمين معاش انسان به وسيله قدرت بدني انسان توليد مي‌شد. قرن‌ها سپري شد تا اينكه از قدرت بدني حيوانات در كمك به قدرت بدني انسان استفاده شد. با كشف آهن، ابزاري ساخته شد كه باعث كاهش بيشتر كار بدني انسان گرديد. تبديل كشاورزي با دست به كشاورزي ماشيني امروزي، در ابتدا بسيار كند بود. اما با به‌وجود آمدن گاوآهن فلزي، موتور احتراق داخلي، تراكتور و ساير ماشین آلات کشاورزی، اين حركت با سرعتي دور از تصور پيشينيان ما انجام گرفت.

 

کشاورزی سنتی با استفاده از حیوانات

کشاورزی سنتی با استفاده از حیوانات

در حقيقت پيشرفت كشاورزي در طي يكصد سال گذشته بيش از پيشرفت بشر در اين زمينه در طول تاريخ جهان بوده است. امروزه ماهواره‌ها از زمين عكس برداري مي‌كنند و متخصصين و دانشمندان را قادر مي‌سازند تا مناطق آفت‌زده را مشخص كرده و رطوبت خاك و حرارت خاك و بسياري از عوامل ديگر را اندازه‌گيري نمايند. اختراع تراكتورهاي كنترل از راه دور كه به طور خودكار براساس برنامه هاي‌كامپيوتري كارهاي زراعي را انجام مي‌دهند، يكي ديگر از ابداعات بسيار جديد است.

كشاورزي امروزه با توجه به توسعه روزافزون صنعت، بدون استفاده از توان موتور و ماشین آلات در کشاورزی نمي‌تواند جاي خود را ثابت و استوار نگه دارد. به طوري‌كه آمار كشورهاي پيشرفته جهان نشان مي‌دهد مزارعي كه مجهز به توان موتوري و ماشین آلات در کشاورزی هستند؛ گذشته از كيفيت و كميت انجام كار، صرفه جويي در مدت انجام مراحل مختلف عمليات آماده‌سازي بستر بذر، كاشت، وجين و سله‌شكني، سم پاشي، كودپاشي، برداشت، بسته‌بندي و ذخيره محصولات كشاورزي، نياز كمتري به توان بدني كارگر جهت انجام اين عمليات دارد.

همچنين استفاده از ماشین آلات در کشاورزی و مكانيزه كردن مزارع، در تعداد كارگر و ساعت مورد نياز جهت توليد محصولات مختلف كشاورزي اثر بسيار زيادي داشته است. به‌طور مثال، در سال ۱۸۴۰ ميلادي در كشور ايالات متحده آمريكا براي توليد يك تن گندم، حدود ۸۵ كارگر مورد نياز بود. در سال ۱۹۰۰ ميلادي با استفاده از دروكن-دسته‌كن‌ها و خرمنكوب‌ها اين تعداد به ۳۹ كارگر رسيد. امروزه با پيشرفت در ساخت و توليد ماشین آلات در کشاورزی، به خصوص در ساخت كمباين‌هاي جديد، اين نيروي كارگر مورد نياز تا حدود ۲/۵ كارگر، براي توليد يك تن گندم كاهش يافته است. امروزه با پيشرفت در امر صنعتي شدن و استفاده هرچه بيشتر ماشین آلات در کشاورزی، تعداد افرادي كه در مزارع زندگي مي‌كنند، كاسته شده است.

 

برداشت محصول مزارع به صورت سنتی

برداشت محصول مزارع به صورت سنتی

بطور مثال در سال ۱۸۲۰ ميلادي حدود ۸۰% از جمعيت كل كشور آلمان را روستائيان تشكيل مي‌دادند؛ در سال ۱۸۸۰ ميلادي اين جمعيت به حدود نصف يعني ۴۰% رسيد. در سال ۱۹۲۵ ميلادي تعداد روستائيان اين كشور به ۲۵% كاهش يافت. جمعيت روستانشين آلمان غربي در سال ۱۹۵۵ ميلادي به ۱۴% رسيد و تا قبل از پيوستن آلمان غربي و آلمان شرقي به يكديگر، جمعيت روستايي آن كشور به ۷% كاهش يافت.

در سال ۱۸۵۵ ميلادي حدود ۸۰% از جمعيت كل كشور ايالات متحده آمريكادر مزارع زندگي مي كردند. در حاليكه در سال‌هاي اخير بيش از ۹۰% از كل جمعيت آن كشور در شهرهاي كوچك و بزرگ سكونت دارند و تنها، حدود ۲% از جمعيت به كار زراعت اشتغال داشته و در مزارع زندگي مي‌كنند.

 

برداشت محصول مزارع به صورت صنعتی

آشنايي با وضعيت كشاورزي و نيروي كششي مورد استفاده در كشاورزي ايران

ايران از قديم‌الايام مهد تمدن‌هاي باستاني و يكي از مراكز توليد مواد كشاورزي دنياي باستان بوده است. به‌طوريكه بسياري از پيشرفت‌هاي كشاورزي و دامپروري مانند پرورش اسب و ترويج نباتات سودمند مرهون زحمات و ابتكارات اهالي این مرز و بوم است. حفاري‌هاي انجام شده در تپه سيالك كاشان نشان داده است كه حدود شش هزار سال پيش، كشاورزي در ميان مردم آن منطقه معمول بوده است.

کشاورزی در دوران هخامنشی
کشاورزی در دوران هخامنشی

در آن دوران، ايرانيان از گاوآهن استفاده مي‌كردند و به وسيله گاوآهن زمين را شخم مي‌زدند. يونجه اين علوفه پرارزش براي دام‌ها، توسط ايرانيان به يونان و سپس به روم و ساير نقاط جهان برده شد.

ابزارهاي كشاورزي كه در ايران باستان به كار مي‌رفت شامل انواع ابزرهاي دستي ساده مانند بيل‌ها، كج بيل‌ها، داس‌هاي دسته كوتاه، كلنگ و وسايل دامي چوبي از قبيل گاوآهن، هرس‌هاي دندانه‌اي، خرمنكوب‌ها و غيره بوده اند. براي كشش ادوات دامي معمولاً از گاو، الاغ يا شتر استفاده مي‌شده است.

منبع توان و ابزارهاي كشاورزي معمول امروزي در نقاط مختلف كشور به خصوص در نقاط دور افتاده به مرور زمان تغيير زيادي پيدا نكرده و با ابزارهاي قديمي فرق چندانی ندارند.

هنوز در اكثر نقاط دور افتاده كشور از گاو به عنوان توان كششي منحصر به‌فرد و از گاوآهن هاي چوبي، هرس‌هاي دندانه‌دار، خرمنكوب‌ها بعنوان ابزار مورد نياز استفاده می‌گردد. در حال حاضر در بيشتر روستاهاي ايران از تراكتورهاي مسي فرگوسن(MF)، انيورسال(۶۵۰ U) و جاندير (JD) براي انجام كارهاي كشاورزي استفاده مي‌شود.

تولید تراکتور در شرکت تراکتور سازی تبریز

شرايط و امكانات توسعه ماشينهاي كشاورزي در ايران

در كشور ما استفاده از تراكتور و ماشین آلات در کشاورزی خيلي ديرتر از كشورهاي اروپايي معمول شد. عملاً در طول 50 تا 20 سال گذشته كشاورز ايراني، با انواع ماشین آلات کشاورزی آشنا شده است.

اولين نمايشگاه ماشین آلات کشاورزی در سال ۱۳۰۰ خورشيدي در تهران برگزار گرديد. و نمونه هايي از ماشین آلات کشاورزی به نمايش گذارده شد. اولين تراكتور نفتي در سال ۱۳۰۸ براي مدرسه فلاحت خريداري گرديد تا دانشجويان آن مدرسه با طرز كار آن آشنا شوند. كه در حال حاضر مونتاژ اين تراكتور نيز در كارخانه تراكتورسازي تبريز انجام مي‌گيرد. در سال ۱۳۵۲ كارخانه جاندير اراك به مونتاژ، كمباين و ساير ادوات كشاورزي جاندير پرد اخت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید