نکات خرید تراکتور

برای خرید تراکتور باید به چه نکاتی توجه داشت؟

album-art

00:00

تراکتور به عنوان یکی از مهم‌ترین ماشین‌آلات کشاورزی است. کشاورزی رایج در سطح دنیا را می‌توان به دو بخشی تقسیم کرد؛ قبل از ابداع تراکتور و بعد از ابداع آن. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر اختراع تراکتور اتفاق نمی‌افتاد، امروز بشر در تأمین نیازهای غذایی خود نیز عاجز بود. روی هم رفته در حال حاضر انواع و اقسام تراکتور در بازار تولید می‌شود. آنچه در این مطلب مورد توجه قرار می‌گیرد، آن است که چگونه تراکتور مناسب را از بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنیم؟ اگر قصد خرید تراکتور دارید، توصیه می‌کنیم که حتما این مطلب را تا انتها با دقت مطالعه کنید.

تراکتور

6 فاکتور مهم در خرید تراکتور

همان طور که اشاره کردیم، در حال حاضر تراکتورهای موجود در بازار، از تنوع زیادی برخوردار هستند. به این معنی که می‌توان استفاده‌های مختلفی از آن‌ها کرد. همچنین توان فنی و امکانات جانبی موجود در تراکتورها با هم فرق می‌کند که به طور مستقیم روی بازدهی و قیمت آن‌ها تأثیر می‌گذارد. با این وجود توصیه می‌کنیم که قبل از خرید تراکتور حتما تکلیف 6 نکته مهم را تعیین کنید. به این ترتیب می‌توانید حتما گزینه مناسب خود را در بازار پیدا کنید. این 6 نکته عبارت‌اند از:

1. قدرت موتور تراکتور

تراکتورهای موجود در بازار از توان فنی متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردار هستند. عملکرد آن‌ها نیز به طور مستقیم به قدرت فنی موتور آن‌ها وابسته است. بسته به میزان و شدت فعالیت مورد انتظار از این تجهیز باید نسبت به خرید گزینه مناسب اقدام کنید. واقعیت این است که گستره قدرت موتور تراکتورها در حال حاضر بین 10 تا 500 اسب بخار است. طبیعی است که برای کاربردهای محدود و در مقیاس کوچک انتخاب موتورهای با قدرت کم نیز کار را راه می‌اندازد. اما برای زمین‌های کشاورزی در مقیاس بزرگ و کاربردهای خاص باید به سراغ تراکتورهای با قدرت موتور بالا بروید.

2. حداکثر گشتاور قابل تحمل تراکتور

این امکان وجود دارد که از تراکتور به عنوان یدک کش نیز استفاده کنید. وسایل زراعی مختلفی در زمینه کشاورزی کاربرد دارند که می‌توانید برای به حرکت در آوردن آن‌ها از تراکتور استفاده کنید. اگر قصد دارید که چنین استفاده‌هایی از تراکتور داشته باشید، باید حتما حداکثر گشتاور قابل تحمل آن را در نظر بگیرید. بنابراین حتما در دفترچه مشخصات محصول به دقت موضوع حداکثر گشتاور قابل تحمل تراکتور را بررسی کنید.

3. تطبیق‌پذیری و سازگاری تراکتور

تراکتور را به عنوان کامل‌ترین و جامع‌ترین تجهیز کشاورزی می‌شناسند. استفاده‌های متعددی می‌توان از این تجهیز به عمل آورد و به همین دلیل در حال حاضر کمتر زمین کشاورزی را می‌توان پیدا کرد که بدون استفاده از تراکتور کار کشت، داشت و برداشت محصول در آن انجام شود. در خرید تراکتور باید حتما مسئله سازگاری آن را با شرایط گوناگون در نظر بگیرید. قدرت مانور تراکتور در زمین‌های کشاورزی با شرایط مختلف باید در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد. در عین حال امکان اضافه و کم کردن تجهیزات مختلف به سادگی در تراکتور باید وجود داشته باشد. توصیه می‌کنیم این موضوع را حتما جدی بگیرید تا در زمان بهره‌برداری با چالش‌های کمتری مواجه شوید.

4. سادگی در استفاده از تراکتور

قبل از خرید تراکتور حتما آستین‌ها را بالا بزنید و پشت فرمان آن بنشینید. با حوصله و دقت زیاد تک تک قابلیت‌های تراکتور مورد نظرتان را تست کنید. آیا نشیمنگاه تراکتور فضای کافی و راحتی برای نشستن شما دارد؟ آیا کار کردن با بخش‌های مختلف تراکتور به راحتی امکان‌پذیر است؟ آیا تجهیزات مختلف تراکتور در کابین آن در دسترس شما قرار دارند؟ اگر پاسخ به این سؤالات مثبت بود، تراکتور مورد نظر از نظر سهولت استفاده گزینه بسیار خوبی برای شما به شمار می‌رود. در غیر این صورت به فکر یک گزینه دیگر باشید.

5. دوام و پایداری تراکتور

زمین‌های کشاورزی مملو از پستی‌ها و بلندی‌ها هستند. تراکتوری که خریداری می‌کنید، باید سال‌های سال در شرایط نامساعد زمین به خوبی به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین باید بتواند تا بارهای سنگین را در زمان طولانی مدت به خوبی تحمل کرده و حمل کند. برای این منظور باید از متریال‌های درجه یک و با کیفیت در تولید تراکتور استفاده شود. در کنار این موارد، حتما ضمانت‌نامه معتبر دریافت کنید تا خاطرتان از بابت هر گونه مشکلات احتمالی که بعد از خرید تراکتور ممکن است به وجود بیاید، آسوده باشد.

6. خدمات پس از فروش شرکت عرضه کننده تراکتور

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید تراکتور باید حتما در نظر داشته باشید، بحث خدمات پس از فروش آن است. حتی اگر یک تراکتور از کیفیت بالایی برخوردار باشد، اما تعمیرکار ماهر آن در دسترس نباشد یا قطعات یدکی آن در بازار وجود نداشته باشد، به هیچ عنوان خرید آن تراکتور را توصیه نمی‌کنیم. واقعیت این است که تراکتور به دلیل فشار زیادی که تحمل می‌کند در بازه‌های زمانی مختلفی نیاز به سرویس و تعویض قطعات دارد. بنابراین حتما خدمات پس از فروش شرکت تولید کننده تراکتور را به دقت بررسی کنید.

کلام پایانی

در این مطلب 6 فاکتور مهم را که باید در زمان خرید تراکتور مد نظر قرار دهید، بررسی کردیم. واقعیت این است که یک کشاورز در تمام طول عمر فعالیت خود شاید یک یا دو بار برای خرید تراکتور اقدام کند. بنابراین باید نهایت دقت و حساسیت را در زمان خرید به خرج داد. توصیه می‌کنیم که حتی الامکان از افراد متخصص در این حوزه مشورت بگیرید. حتی پرداخت هزینه به یک کارشناس خبره برای راهنمایی در زمینه خرید تراکتور منطقی به نظر می‌رسد. چرا که شما فقط یک بار تراکتور را خریداری می‌کنید و بعد از آن قرار است یک عمر از این تجهیز بهره‌برداری کنید. اگر می‌خواهید که در طول مدت زمان بهره‌برداری، دردسرهای کمتری را تحمل کنید، حتما از کارشناس فنی متخصص کمک بگیرید.

tractor

دیدگاه‌ خود را بنویسید