تراکتور

آشنایی با کاربرد های مختلف تراکتور

شاید بسیاری از ما ندانیم که تراکتور واقعاً چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ و اگر این دستگاه نبود چه بر سر تولید خوراکی‌های خوشمزه می‌آمد، و کمبود آن‌ها را در زندگی حس می‌کردیم.

پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه این مقاله، مقاله قبلی که در مورد “انتخاب یک تراکتور مناسب برای کشاورزی است” را مطالعه نمایید.

اگر بخواهیم در مورد کاربرد های تراکتور صحبت کنیم باید قبل از همه چیز بگوییم که تراکتور یکی از قدیمی‌ترین ماشین‌های مولد نیرو است. تراکتور در صنعت کشاورزی کاربرد زیادی دارد و از زمان حضور خود، تحولات بزرگی را در کشاورزی ایجاد کرده است.

کشاورزی سنتی با استفاده از حیوانات

به جرأت می‌توان گفت که تراکتور یکی از ماشین آلاتی است که بیشترین کاربرد را در جهان کشاورزی دارد. تمام کشورهایی که در کشاورزی فعال هستند، امروزه از تراکتور استفاده می‌کنند. اگر چه استفاده از این وسیله نقلیه محدود به کشاورزی نیست و در دیگر صنایع هم کاربرد هایی دارد، ولی اکثر کاربرد های تراکتور به صنعت کشاورزی برمی‌گردد.

 

آشنایی با کاربرد های مختلف تراکتور

کشاورزی صنعتی در دنیای امروز

تراکتور دستگاهی است که در طول زمان تغییراتی در ظاهر و موتور خود داشته است. به همین سبب برای انجام هر کاری، تراکتور ویژه آن کار در دنیا ساخته شده است. این گستردگی در موارد فنی هم به چشم می‌خورد تا جایی که تفاوت قدرت خروجی موتور تراکتور ها از 10 اسب بخار تا بیش از 500 اسب بخار است. این بازه گسترده، موجب می‌شود در هنگام خرید تراکتور به توان خروجی این دستگاه در کنار دیگر معیارها و شاخص‌های خرید، دقت شود.

استحکام و مقاومت این ماشین در کنار کاربردهایش موجب شده تا خرید تراکتور کارکرده هم رایج باشد.

 

کاربرد های تراکتور

همانطور که بیان شد تراکتور بیشترین استفاده را در صنعت کشاورزی دارد. اگر چه به نظر می‌رسد این دستگاه در مصارفی چون کِشندگی و کاربرد های استقامی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی جالب است بدانید که این وسیله در بعضی موارد کاربرد حمل‌ونقلی هم دارد!!!

یدک کشی

بخش انتهای تراکتور فرصت مناسبی را برای یدک کشیدن دستگاه‌های دیگر به دست این ماشین فراهم می‌کند. کشیدن وسایل زراعی و پرکاربرد در کشاورزی یکی از مهم‌ترین کاربرد های تراکتور ها است. گشتاور زیاد در تراکتور ها باعث می‌شود تا یدک کشیدن ابزار و وسایل به راحتی انجام شود. برای خرید تراکتور کشنده باید به میزان گشتاور این خودرو بیش از دیگر مشخصات توجه شود.

تأمین حرکت دورانی

بیشتر ابزارهای کشاورزی نظیر دیسک‌های سنگین یا گاوآهن‌های گوناگون، به خودی خود قابلیت حرکت دورانی ندارند و دستگاهی باید این حرکت را برای آن‌ها فراهم کند. از این رو برای ایجاد حرکت دورانی در تراکتور، در کنار کِشنده بودن، از شَفتی به نام شَفت PTO استفاده می‌شود. بدین سبب در زمان حمل، ابزای مانند گاوآهن چرخش‌های لازم یا همان حرکت دورانی به دست این شَفت که در تراکتور تعبیه شده، تأمین و فعالیت‌های انسانی در کشاورزی را کاهش می‌دهد.

تعدادی از دستگاه‌های زراعی برای آغاز کار و شروع حرکت خود نیاز به یک نیرودهنده دارند تا بتوانند حرکت کنند، یا کارشان را آغاز کنند. ژنراتورهای الکتریکی، پمپ‌های آبیاری مزارع، خرمن‌کوب‌ها، آسیاب‌ها و ابزاری از این نوع برای تأمین انرژی یا توان اولیه خود نیاز به تراکتور ها دارند.

تبدیل به دستگاه دیگر

در دنیای امروز تجهیزات گوناگونی وجود دارد تا تراکتور را از نظر کارکرد شبیه به دستگاه‌های دیگر کند. تبدیل شدن به جرثقیل و بیل‌های مکانیکی نمونه‌ای از تغییر کاربری در تراکتور می‌باشد.

باربری

بسیاری از کشاورزان در فصل برداشت، به علت قدرت بالای تراکتور ها، محصولات خود را با تراکتور جابجا می‌کنند. برای این کار کافی است که گاری یا ابزار مشابه را به تراکتور وصل کنند.

آشنایی با کاربرد های مختلف تراکتور

کاربردهای گوناگون این دستگاه موجب شده است که خرید تراکتور نیاز به معلومات و اطلاعات زیاد داشته باشد. توجه داشته  باشید این اطلاعات و معلومات در زمان خرید تراکتور دست‌دوم کافی نیست و باید از افراد باتجربه و آگاه در این زمینه هم کمک گرفته شود.

 

جهت گرفتن مشاوره با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید