گاو آهن

انواع گاو آهن

معرفی گاوآهن

گاوآهن یکی از مهمترین ابزارهای خاک ورزی در صنعت کشاورزی است که برای کندن، شخم زدن، زیر و رو کردن و آماده‌­سازی زمین‌­های کشاورزی و بستر کشت کاربرد دارد. نام دیگر گاوآهن، خیش می‌باشد.

این ابزار دارای یک تیغه یا چند تیغه‌ از جنس فولاد سنگین و دارای نوک­‌های تیز و برگشته به درون است که آن را به پشت تراکتور وصل می­‌کنند. در حین حرکت ماشین، این ابزار بر روی زمین کشیده می‌شود و زمین را شخم می‌­زند. در گذشته این ابزار را توسط چهارپایان به ویژه گاو حرکت می­‌دادند.

 

کشاورزی مدرن

مکانیزه کردن کشاورزی از مهمترین موضوعات در صنعت کشاورزی است. کشاورزی مدرن حاصل مکانیزه شدن صنعت کشاورزی و باغبانی است. مکانیزه کردن باعث بالارفتن سرعت و دقت انجام کار و تولید بیشتر محصولات با کیفیت می‌گردد. استفاده از تجهیزات مکانیزه در کشاورزی در نهایت منجر به راندمان بیشتر و سوددهی بالاتر کشاورزان و مزرعه داران می‌­گردد.

یکی از تجهیزات و ادوات پرمصرف کشاورزی، گاوآهن است که در کشاورزی مدرن برای شخم­زنی و خاک ورزی و آماده سازی اولیه زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد گاوآهن در کشاورزی

گاو آهن خاک را شکاف داده و آن را می­‌برد، سپس لایه سطحی خاک بریده ­شده را برمی­گرداند. شکاف عمقی که این وسیله به زمین می­‌دهد، به طور معمول از عمق ۱۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است. با شخم­زنی اولیه، مواد مورد نیاز اولیه برای رشد گیاهان تأمین شده و هوارسانی به عمق خاک که نشأ در آن جای می­‌گیرد، انجام می­‌شود.

انواع گاوآهن

بسته به محیط و بستر کشت و نوع زمین، ابزار خیش در انواع مختلف زیر وجود دارد که عبارتند از:

  • گاوآهن قلمی:

ازگاو آهن قلمی برای خاک ورزی نیمه شخم می­‌توان استفاده کرد. شیوه کار گاو آهن قلمی به این صورت است که رویه خاک را شکاف می‌دهد ولی خاک را برنمی­‌گرداند. از این روش در کاشت های یکساله استفاده می­‌شود.

 

  • گاوآهن بشقابی:

از گاو آهن بشقابی در برگرداندن خاک‌های خیلی سخت و خشک، خاک‌های دارای ریشه و زمین‌های خیلی ناهموار و خاک‌هایی که بقایای محصول در آن به مقدار زیاد باقی مانده، استفاده می‌شود.

 

  • گاوآهن برگردان­دار:

با گاوآهن برگرداندار مقدار مشخصی از خاک را از عمقی معین برداشته و پس از چرخاندن با زاویه مشخص، آن را به یک سمت برمی­‌گردانند. در میان انواع گاو آهن، گاوآهن برگرداندار بیشترین کاربرد را دارد و از لحاظ تعداد خیش و عملکرد که یک طرفه یا دوطرفه باشد، تقسیم بندی می­‌شود.

گاو آهن برگردان دار قابل اتصال به تراکتور بوده و نحوه اتصال آن به صورتهای سوار یا نیمه­‌سوار و یا کشیدنی است.

 

جنس قطعات مختلف گاوآهن:

قطعات مختلف گاوآهن از جنس قوطی­‌های سنگین اروپایی با ضخامت 8 میلیمتر می‌باشند. تمامی قطعات سایشی از جنس فولاد منگنزی و سیلیس دار است. چرخ قابل تنظیم گاو آهن از جنس فولاد است که برای کنترل کردن عمق شخم زمین از آن استفاده می‌­گردد.

پایه گاوآهن یا شاسی آن اصولاً در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می­‌‌‌شود و از این نظر آن‌ها را به سه نوع زیر تقسیم بندی می‌کنند:

  • پایه بلند
  • پایه کوتاه
  • پایه متوسط

 

1 دیدگاه دربارهٔ «انواع گاو آهن»

  1. بازتاب: تاریخچه تراکتور رومانی در ایران و جهان - فروشگاه یاهو یدک قطعات یدکی تراکتور| رمانی|فرگوسن|ایران تراکتور

دیدگاه‌ خود را بنویسید