تراکتور فرگوسن

تراکتور فرگوسن؛ آشنایی با تاریخچه و سازنده تراکتور Ferguson

album-art

00:00

تراکتورها نقش بسیار مهمی در صنعت کشاورزی دارند. یکی از محبوب‌ترین برندهای تراکتور در ایران و سایر کشورها، برند فرگوسن است. تراکتور فرگوسن از دهه‌ها پیش جزو ماشین‌آلات محبوب کشاورزان بوده است. این دستگاه که خواستگاه بریتانیایی دارد، امروزه در مدل‌های متنوع تولید شده و در کشورهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هری فرگوسن کیست؟

هنری جورج فرگوسن یک مهندس و مخترع بریتانیایی است. او به خاطر اختراع تراکتور کشاورزی مدرن شهرت بسیاری پیدا کرد. هنری در کشور ایرلند به دنیا آمد و اولین مرد ایرلندی بود که هواپیمای شخصی خود را ساخت و با آن پرواز کرد. فرگوسن همچنین اولین خودروی فرمول یک چهارچرخ متحرک را طراحی کرد.

هنری در سال 1911 شرکتی را تأسیس کرد که به واردات و خرده فروشی تراکتور می‌پرداخت. فرگوسن نقاط ضعف تراکتورها و گاوآهن‌های سنتی را شناسایی کرد. سپس تلاش کرد تا دستگاه و وسیله‌ای جدید طراحی کند تا معایب نمونه‌های قبلی برطرف شود. بنابراین شروع به طراحی یک گاوآهن کرد که بتوان آن را به خودروی فورد متصل کرد.

بسیاری از ابداعات این مخترع ایرلندی هنوز در مراحل طراحی و ساخت تراکتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. «سیستم فرگوسن» در یک دوره 30 ساله توسعه و تکامل یافته است. این سیستم متشکل از فرایندهای کنترل خودکار تراکتور است که در حال حاضر تقریباً توسط تمام سازندگان تراکتور در سراسر جهان استفاده می‌شود.

تاریخچه طراحی تراکتور فرگوسن

در دهه 1930 میلادی، اولین تراکتور فرگوسن توسط شرکت دیوید براون ساخته شد. نمونه اولیه تراکتور با سیستم فرگوسن، جهت توسعه فنی و برای نمایش به سازندگان و فعالان صنعت تولید شد. این تراکتور که به  Ferguson Black معروف شد بیشتر جنبه ثبت اختراع داشت و گامی در جهت دستیابی به محصولی کارآمد بود.

چندی بعد تراکتور فرگوسن مدل A ساخته شد. این تراکتور دارای سیستم کنترل هیدرولیک هری فرگوسن است. این سیستم برای ساخت مدل‌های بعدی تراکتور فرگوسن نیز مورد توجه قرار گرفت. امروزه بسیاری از تراکتورهای مسی فرگوسن نیز به همین صورت تولید می‌شوند.

tractor

همکاری ناموفق با شرکت فورد

فرگوسن در سال 1938 فرگوسن تصمیم گرفت تا از شرکت‌های معتبر خودروسازی برای توسعه محصولاتش کمک بگیرد. به همین دلیل او به دیدار هنری فورد رفت. فورد و فرگوسن خیلی زود توانستند به توافق برسند و همکاری‌های مشترکی را جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش حجم تولید آغاز کنند.

مدت زمان زیادی از شروع همکاری نگذشته بود که بین فرگوسن و فورد اختلافاتی به وجود آمد. روند تولید و طراحی تراکتورها چندان مطابق با نظرات فرگوسن نبود. او معتقد بود بخش‌هایی از توافق جدی گرفته نمی‌شود. در نتیجه خیلی زود همکاری فورد و فرگوسن به پایان راه خود رسید.

پس از این اتفاق نوه فورد ماشین‌آلاتی را با سیستم فرگوسن و به کمک اختراعات ثبت شده این مهندس ایرلندی تولید کرد. فرگوسن نیز نسبت به این موضوع اعتراض کرد و وقتی جواب قانع‌کننده‌ای نشنید، مجبور به شکایت از خانواده فورد شد. پس از مدتی حق مالکیت یک اختراع از بین می‌رود و استفاده از آن فناوری برای عموم مردم بلامانع می‌شود. در سال ۱۹۵۲ نیز چنین اتفاقی برای اختراعات فرگوسن رخ داده بود و هنری فورد دوم می‌توانست از دستاوردهای علمی فرگوسن برای ساخت ماشین‌آلات استفاده کند.

شروع همکاری فرگوسن و مسی هریس

یک سال پس از این موضوع فرگوسن تصمیم گرفت شریک جدیدی برای خود انتخاب کند. او این بار با مسی هریس همکاری‌های تازه‌ای را آغاز و نام شرکتشان را Massey-Harris-Ferguson تعیین کرد. چند سال بعد نام شرکت به  Massey Ferguson تغییر یافت. هری فرگوسن تا سال ۱۹۵۷ سکان هدایت این شرکت را برعهده داشت و توانست تراکتورها و ماشین‌آلات مهمی را برای صنعت کشاورزی تولید کند.

یکی از موفق‌ترین طراحی‌های فرگوسن، تراکتور فرگوسن TE20 است. این نام از تراکتور انگلستان 20 اسب بخار الهام گرفته شده است. این ماشین که با نام فرگی کوچک خاکستری (Little Grey Fergie) نیز شناخته می‌شود، یک ماشین سبک وزن است که همچنان طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر جهان دارد. همچنین تراکتور فرگوسن TO20 نیز جزو دستاوردهای مهم دوران حرفه‌ای هری محسوب می‌شود. استقبال از تراکتورهای TE و TO 20 به حدی زیاد بود که فرگوسن یک مدرسه آموزشی برای فروشندگان، مهندسان و کشاورزان راه‌اندازی کرد تا نحوه کار با این ماشین را آموزش دهد. این مخترع بریتانیایی سرانجام در سال ۱۹۶۰ از دنیا رفت.

تراکتورهای مسی فرگوسن

شرکتMassey Ferguson  با ادغام دو شرکت Massey-Harris و Ferguson در سال 1952 ایجاد شد. برندهای جداگانه این دو شرکت تا سال 1958 حفظ شد. پس از آن خطوط تولید دو شرکت ادغام شد و به تبع آن نام محصولات نیز به Massey-Ferguson تغییر پیدا کرد. در حقیقت این نام نسخه‌ای کوتاه شده از عبارت Massey-Harris-Ferguson  بود. شرکت مسی هریس در آمریکای شمالی تاسیس شده بود اما فرگوسن ریشه‌ای انگلیسی داشت.

پس از ادغام دو شرکت، همه تراکتورهای جدید با فناوری اتصال سه جانبه سیستم فرگوسن تولید شدند. این ویژگی به یک مزیت رقابتی برای محصولات این شرکت تبدیل شد. به دلیل ادغام خطوط تولید تنش‌ها و مشکلاتی در بازار ایجاد شد. برخی از فروشندگان درخواست دریافت محصولات قدیمی را داشتند و در مورد کیفیت و توانایی‌های محصولات جدید شک و تردید‌هایی به وجود آمده بود.

شرکت مسی فرگوسن در ابتدا نتوانست اوضاع را به خوبی مدیریت کند. این شرکت دو خط تولید اصلی خودش را حفظ کرده بود. همچنین نام‌های تجاری فرگوسن و مسی هریس برای مدت‌ها به حیات خود ادامه دادند. در نتیجه برخی از مصرف‌کنندگان و فروشندگان دچار سردرگمی شده بودند.

به تدریج اختلاف‌ها به درون شرکت نیز کشیده شد. فرگوسن نسبت به طراحی تراکتور مسی هریس ۵۰ انتقادهایی داشت اما دیدگاه سایر اعضای هیئت‌مدیره با نظر او همسو نبود. در نتیجه او تصمیم به ترک شرکت گرفت. با این که فرگوسن یک وزنه علمی و تجربی محسوب می‌شد، اما کارخانه مسی فرگوسن توانست پس از جدایی این مخترع ایرلندی به رشد خود ادامه دهد و به یکی از بزرگترین سازندگان تراکتور در جهان تبدیل شود.

شرکتMassey Ferguson  طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات نقلیه کشاورزی را تولید می‌کند. این وسایل هنوز هم مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد.

MF35  اولین تراکتور با برند Massey Ferguson بود که در دسامبر 1957 وارد بازار شد. طراحی این تراکتور با الهام از مدل فرگوسن 35 صورت گرفته بود. تراکتور فرگوسن ۳۵ جزو ماشین‌آلات محبوب آن سال‌ها بود.

سری ۱۰۰ و ۱۰۰۰ تراکتور مسی فرگوسن

پس از موفقیت در تولید مدل MF35 کارخانه مسی فرگوسن تراکتورهای جدیدتر و به‌روزتری را طراحی کرد. مدل MF135 به دلیل ایمنی بالا، توانایی مانور مثال‌زدنی و موتور قدرتمند یک نمونه موفق از تراکتورهای ساخت این کارخانه محسوب می‌شود. حروف MF کاراکترهای ابتدایی کلمات مسی و فرگوسن است و امروزه می توان لوازم یدکی فرگوسن را به آسانی در ایران خرید کرد.

به طور کل تراکتورهای سری MF 100 شرکت مسی فرگوسن معمولا مورد استقبال کشاورزان قرار می‌گرفتند. به جز ۱۳۵، مدل‌های 145، 148، 150، 165، 168، 175، 178، 180، 185 و 188 جزو تراکتورهای پرطرفدار سری MF100 هستند. چندی بعد نوبت به ساخت سری MF 1000 رسید. شرکت مسی فرگوسن در تولید سری جدید تراکتورها نیز موفق بود و توانست تراکتورهای قدرتمندی مثل MF1100 را به بازار معرفی کند.

جمع‌بندی

تقریبا تمام کشاورزان تراکتور فرگوسن را می‌شناسند. مدل‌های بسیار قدیمی این دستگاه همچنان در زمین‌های کشاورزی مشاهده می‌شود. بسیاری از تولیدات جدید این کارخانه نیز برای افزایش بهره‌وری و کمک به توسعه فناوری‌های نوین در صنعت کشاورزی به کار می‌روند. تراکتور فرگوسن سال‌ها است که سهم قابل توجهی از بازار ماشین‌آلات کشاورزی را به خود اختصاص داده است. کارخانه مسی فرگوسن هر ساله با تولید دستگاه‌های به‌روزتر، شانس کسب درآمد و برداشت محصولات بیشتر را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

2 دیدگاه دربارهٔ «تراکتور فرگوسن؛ آشنایی با تاریخچه و سازنده تراکتور Ferguson»

  1. بازتاب: تاریخچه تراکتورهای فرگوسن - یک سوال

  2. بازتاب: طرح توجیهی باغ پسته 1401 (word+pdf) - سیکا طرح

دیدگاه‌ خود را بنویسید