تراکتور

کشاورزی مدرن در ایران و جهان2

دستگاه ها و ماشین آلات صنعت کشاورزی و باغبانی از گذشته تا به امروز

همانطور که در بخش اول کشاورزی مدرن در ایران و جهان نیز اشاره کردیم، شروع استفاده از ادوات کشاورزی در کشورهای توسعه‌یافته به معنای واقعی در اواخر قرن 19 میلادی صورت گرفته است. این ماشین آلات ابتدا از انرژی بخار بهره می‌گرفتند؛ به تدریج موتورهای احتراق داخلی و بنزینی(که بازدهی را تا 30 درصد افزایش می‌دادند.) جایگزین این نوع سیستم سوخت شدند.

نخستین وسیله مورد استفاده که از ماشین آلات کشاورزی مدرن و متأخر به شمار می‌رود. تراکتور های بزرگ و پرکاربردی بودند که تاکنون نیز از آن‌ها استفاده شده و از اهمیت بسزائی در مراحل مختلف عملیات کشاورزی برخوردار هستند.

تاریخچه استفاده از ادوات کشاورزی یا وسایل کشاورزی به تعبیر امروزی به عهد قاجار و دوره ناصرالدین شاه بر می‌گردد. از این دوره به بعد شاهد ورود انواع ادوات کشاورزی هستیم.

هر چند در سیستم کشاورزی ایران انواع ادوات کشاورزی مدرن به تدریج جای خود را باز کرده‌اند. مثلاً حدود 60 سال است که تراکتور وارد بازار ادوات کشاورزی شده که استفاده از آن و سایر دستگاه ها و ماشین آلات صنعت کشاورزی و باغبانی بهره‌وری مطلوبی را برای مزرعه داران و کشاورزان ایرانی به دنبال داشته است.

 

نقش ادوات کشاورزی مدرن در توسعه کشاورزی

امروزه با مکانیزه شدن زمین‌ها و اراضی کشاورزی و بستر کاشت آن‌ها لزوم استفاده از انواع ادوات کشاورزی نیز رو به افزایش است. این ماشین آلات در کلیه مراحل عملیات کشاورزی از کاشت تا برداشت دخیل بوده و کشاورزی را به یک صنعت شکوفا تبدیل کرده‌اند که می‌تواند درآمد ملی و ذخایر ارزی را نیز در صورت افزایش صادرات به کشورهای منطقه در پی داشته باشد.

هر ساله در کشورهای مختلفی نمایشگاه‌ها و بازار ادوات کشاورزی مختلف بر پا می‌شود. در کشور ما نیز هر از گاهی نمایشگاه‌هایی برای نمایش توانمندی‌های تولیدکنندگان ایرانی برگزار می‌شود. این نمایشگاه‌ها اغلب در استان‌های حاصلخیز و دارای پتانسیل‌های کشاورزی از قبیل گیلان، قزوین، اصفهان و گرگان برگزار می‌شوند.

در سطح جهانی نیز نمایشگاه‌های معتبری در کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه برگزار می‌شوند. این نمایشگاه‌ها به منظور معرفی انواع ادوات کشاورزی مدرن و وسایل کشاورزی برگزار شده که می تواند مکان مناسبی برای معرفی این نوع ادوات کشاورزی و یا جایگزین‌های آن باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید